15‏/10‏/2008

حين تمرد القلم

"الخواء"
هو كل ما أشعر به...أتجه لقلمي لكي أسطر بعض الكلمات التي تعبر عما بداخلي ، فإذا به يقفز بعيداً عني!!
نظرت له وقلت متعجباً : لماذا تهرب مني يا صديقي.

قال:لأنك لن تكتب شيئاً بي....فإنك لا تمتلك ما تكتب.
نظرت له بغيظ وقلت له:وما أدراك أيها المتحذلق بأني لا أملك ما أكتب.

قال لي:أنك تخشاهم.
قلت له:من؟؟!!

دار حول نفسه ببطئ عدة مرات ونظر لي قائلاً:أتدرك أن المدون بعد فترة يجد نفسه يكتب ما يطلبه المُـعلـِقون بمعني أخر أنه يتحول الي "ألة" لكي يقول ما يريد الناس سماعه ومن ثم يحصل علي بعض عبارات الشكر والتقدير.

فكرت في ما قاله لثواني.....هذا القلم علي حق للأسف!!

قلت له:ولكني أكتب ما يجيش في صدري ويجعلني مغتاظاً أو مسروراً.....بمعني أخر أنا أكتب ما أريده وما أريد أن يعبر عني.

قال:وأنا لم أقل العكس ولكن دعني أسألك بعض الأسئلة ولتجب عليها اذا سمحت.
قلت له بتوجس:تفضل.

سألني وقال:هل أعلنت يوماً يامن تكتب ما يجيش في صدرك أنك من عشاق الفكر السلفي وأن رأسك يكاد ينفجر من الدم الصاعد اليه اذا تهجم سفيه - من وجهة نظرك - علي الفكر السلفي.
قلت وقد شعرت بانتصاره:كتبتها علي استحياء مرة أو مرتين.

قال:هل أعلنت يوماً في مدونتك أنك تكره كل من تسول له نفسه بالدعوة لحقوق المرأة علي طريقة "هالة سرحان" و "نوال السعداوي".
قلت ضاحكاً:أستطيع قولها الآن لو أردت.

قال ساخراً:ولكنك لن تقول ان المرأة لابد لها ألا تأخذ كل تلك الحقوق لأن برأيك أن مهنتها المقدسة التي تتمثل في تربية الأجيال هي الحق الأروع التي تـُصر النساء علي اهداره.

ابتسمت وقلت:هل تريد أن تقول أنني أخشي أن أفقد عدد المعلقين القليل الذي أحصل عليه؟
ارتسم بعض المرح علي وجهه ولا أدري كيف يرتسم المرح علي وجه القلم وقال:
اكتب ما تريد ،اكتب عما يعبر عن مدونتك واتجاهها ،اكتب عما يعبر عن مصري الحقيقي لا الذي يجلس في الفضاء السايبري ليكتب ويتلقي التهنئة الحقيقية أحياناً والجافة أحياناً أخري،اكتب فأنا معك،
أنا من قال في وصفي الشاعر الثائر "أحمد مطر":

هذا....يــدٌ وفــم
رصــاصـــة ودم
وتـهـمـة سـافرة
تمشي..بلا قدم!

وقفز في يدي،ابتسمت وقبضت عليه برفق وبدأت في الكتابة،في كتابة ما أريد....ولأقبلن رأي الأخر كائناً من كان.

19 التعليقات:

!!! عارفة ... مش عارف ليه

مش مهم أنت تتبع تيار أيه سلفي او غير سلفي وأن تتأثر بهذا في كتاباتك

فهذا شيء لا يستحق أن نعلن عنه كل لحظة ونعلقها يافطة على باب المدونة

المهم إنك تكون نفسك وتكتب عن نفسك ويطلع زي ما يطلع مع ده أو ضد ده

وسيب الناس هي اللي تحكم

وأكيد صدق مشاعرك وكلامك هيؤثر في المعجبين بكتاباتك وأنا واحد منهم

دومت دوماً مبدعاً
وليد

طارق

طبعا انا عارف انت بتتكلم عن ايه-كالعاده-وطبعا متفق معاك -كالعاده-لكن انت متهيألى مكنتش مخبى اللى جواك ،وكان واضح ان انت مش من اعوان عمرو خالد ومعز مش عارف ايه ولكنك متأثر بالفكر السلفى والشيوخ السلفيين وعلى رأسهم العلامه ابو اسحاق الحوينى.
وطبعا لازم الواحد يفخر بحاجه زى كده
ويعلنها

رفيق دربك
طارق

***سؤال على الماشى
القلم ده انت اشتريته منين علشان نفسى فى قلم من بتاع الادباء اللى بيكلم صاحبه مش الاقلام التعبانه بتاعتنا.

mohamed ibrahim

و الله يا أخ اسامة و لا بلاش كلمة أخ عشان حبايبنا الحلوين
المهم
انا مش فاهم الغرض من موضوعك بجد
مش قادر احدد انت عاوز تتكلم عن ايه بالظبط
خايف تقول انك مثلا متعلق بالأفكار السلفية و عاوز تقولها ضمنيا و لا انك معارض سياسي و عاوز تقولها ضمنيا برضه
و لا في كلام تاني عاوز تقوله و لا ايه ؟
عموما نتركلك المايك لتتكلم فانت الوحيد الذي يعرف ماذا يقول

Empress appy

مش عارفه هو قلمك ده اتكلم عنك تقريبا على رايك صح
وهو ده اللى بقوله ان الناس بتكتب بشكل وتفكر بشكل تانى وده اللى بكرهه فعلا فى حياتى واللى بيعمل صدمات كتير اوى
بلاش والنبى تطلع مزدوج انت كمان يا اسامه بلااااااااااااااااااش

Che_wildwing

مش عايز اقول حاجة غير الكلمة اللى انت كاتبها دي
"فليكتب القلم"

غير معرف

تحياتي
لقلمك
راجل بجد

دعاء مواجهات

حاله بتحصلى كتير

الا انى ارفض الا ان اكون انا

انا زى ما بشوفنى ف المرايه اوبمعنى

اصح زى مابكون عاوزة اشوفنى

مش زىماغيرى عاوز يشوفنى

تحياتى لقلمك المتمرد

منورنى ديما

Empress appy

انت يا ابن العم انا بهزر معاك عن جد فى الازدواجيه اللى قولتها عندي النبى ما تزعل اديك شايف الناس مقطعه بعض ازاي هههههههههههههه

غير معرف

اسامة

عارف يا أسامة احياناا بحس اان القلم هو اللى بيكتب مش أنا
علشان كدة وضعت ( أنا يعنى ) نظرية سلطة النقد فى الادب

معلهش النظرية مش كملت علشان أنا لسة مفهمتش النقد كويس
هههههههههههه

جميل أن تكتب ما عبر عنك
والاجمل أن تقل رأى الاخرين أى من كانوا
تحياتى

مصــــري

أخي وليد

اشعر بالخجل من صدق كلماتك.
ساكتب بإذن الله ما اريد كتابته أنا وليس أحد أخر.

ان تكون سيادتك من المعجبين بكتاباتي،فالحمد الله علي تلك النعمة الكبيرة.

شكراً لمتابعتك للمدونة.

تحياتي
أسامة

مصــــري

رفيق دربي طارق

عندك حق بموضوع الافتخار بكوني سلفي اما عن مهاجمتي للأخرين فيكفي فيهم رأي علماء أجلاء.

أما عن الأقلام قد تشتريه قلماً عادياً فيصبح متكلماً ان أردت ذلك أنت.
انه كعصا السحرة ياصديقي.

تحياتي
أسامة

مصــــري

وعد العيون.

أيوه بالله عليك بلاش كلمة أخ دي.

كل اللي انا عايز اقولة ياباشمهندس ان المدون بيوصل لمرحلة انه بيكتب اللي المعلقين عايزينه عشان يحصل علي كلام من طراز "رائعة" أو "موفق كعادتك".

اردت ان اكتب ما أريد....فقط

تحياتي
أسامة

مصــــري

آبي هانم

والله انا مبسوط انك متابعة مدونتي.

انا لست بمزدوج ولكنها وجوه.
وجه العمل غير وجه البيت غير وجه الجامعة.
ليس نفاق ولكنه التكيف حسب الوضع الذ حولك.
اما ان تتكيف ان كان صحيحاً.
او تثور ان كان خاطئاً.

طبعاً عارف انك بتهزري وتعليقي عندك عن الازدواجية كان تريقة والله.

ولازم التعليقات عندك تتسيق كل اسبوع عشان الدم اللي بيتنتر في صفحة التعليقات.

كان الله في العون.

أسامة

مصــــري

أخي العزيز تشي

تمتاز دوناً عن كل المدونين بالبلاغة.

ما قل ودل.

ساكتب ياصديقي واقبل الرأي الأخر.

تحياتي
أسامة

مصــــري

غير معروف.

واللي عايز اعرفه.

أخجل من كوني مُقدراً من شخص لا أعرفه.

تحياتي
أسامة

مصــــري

الصحفية الشهيرة دعاء مواجهات.

ياميت مرحبا.

"مش زي ما غيري عايز يشوفني"

تسلم يمينك.

متابعتك مش واجب لأ ده انا باتعلم بس.
هههههههههههههه

تحياتي
أسامة

مصــــري

أخي الصعيدي عرفة

والله لك وحشة يارجل.

ياسيدي كمل النظرية علي مهلك.
احنا مستنين.

لازم نقبل رأي الأخر والا بقيت مشكلة.

تحياتي
أسامة

عدنان أحمد

السلام عليكم

و الله يا اسامة حسيت انك بتعبر عني في البوست دة

عجبني جدا اخر سطرين

و برضو ملاحظ الأسلوب الأدبي الراقي في كتابتك
في انتظار اول اعمالك الأدبية

تحياتي و تقديري الشديد لقلمك

مصــــري

الشاعر "عدنــــان"

والله لي الشرف بأن أكتب ما تريد قوله.
مازلنا أبناء جيل واحد.

أقرأ شعر كثيراً تلك الأيام.

شكراً لإطراءك الشديد الذي لا أستحقه.
وربنا يسهل في العمل الأول.

تحياتي
أسامة

Blogger template 'WateryWall' by Ourblogtemplates.com 2008