18‏/02‏/2009

في حجرتي...عبقروهم!!


أعود من الخارج...وبمجرد دخولي الغرفة أشعر ببعض الدفء.
لكم أعشق الشتاء من أجل موقف دافئ كهذا.

أُضيئ النور بالغرفة لأري الآتي.

"المتنبي" يجلس علي الكرسي وقد أغمض عينيه وأتكأ للخلف وهو يُنشد:

ذو العقل يشقي بالنعيم بعقله
وأخو الجهالة بالشقاوة ينعـمُ

ثم نظر الي "أمل دنقل" النائم علي بطنه بعرض سريري ويُمسك بديوان شعر لـ"محمود درويش" وقد أراحه علي الأرض ثم رفع رأسه ببطئ وكأننا في حلم ثم قال:

هي أشياء لا تـُشتري

لم أعرف ان كان يقصد بذلك ما قصده حين قالها أول مرة أم يقصد العلم الذي تكلم عنه المتنبي!!
وحاولت أن أسأل "محمود درويش" القابع أمام مكتبي ولولا احترامي له لكان هناك كلاماً أخر عن جلوسه هناك.

انتفض درويش قبل أن أسأله ورفع ذراعيه عالياً وقال:

سجَّـل أنا عربــــــي
لون العيـن...بـنـــي
لون الشعر... فحمي

عاد الدم يجري في عروقي بعد المفاجأة الظريفة المتمثلة في انتفاضة درويش ، حاولت الابتسام وأنا ألتفت لتصطدم عيني بعين "الأبنودي".

رائع جدا...يبدو اني الأحمق الوحيد هنا.

اتسعت ابتسامتي علي سبيل التحية ، ولكنه قابل الابتسامة بعبوس صعيدي محترم ثم قال:

وطنك؟...متباع
سرك؟...متذاع
الدنيا حويطة وانت...بتاع!!

قال "بتاع" بطريقة فيها إهانة بعض الشئ وان كنت لا أنكر إني أشعر بكوني "بتاع" في بلدي الحبيب.

شعرت بالاختناق ، ووضعت يدي علي حنجرتي ، ترنحت الي أقرب كرسي لي.
وكان "أحمد مطر" يجلس بجانبي.
ابتسم ابتسامة باهتة قليلاً وقال:

ياأيها المدفون في ثيابه
ياأيها المشنوق من اهدابه
ياأيها الراقص مذبوحاً علي أعصابه
ياأيها المنفي من ذاكرة الزمان
شبعت موتاً...فانتفض.

عبقروهم - جن وادي عبقر - يقف بقامته الفارعة في وسط الغرفة ولدهشتي بلا دخان أو نار ، يبدو انه جن يحترم نفسه.
نظر لي نظرة طويلة بلا معالم أو ملامح ثم قال:
كل هذا التراث مما سمعت وحتي الآن لم يخرج صوتك من حنجرتك ثائراً!!

فتذكرت أبيات كتبتها يوماً ما...ذكرها هنا سيكون حماقة وسط كل هؤلاء العمالقة.
فنظر لي عبقروهم نظرة بمعني "انطق"
فقلت:

وحين جاء الموت ليقبضني
ضحك وقال
كيف أقبض من كان ميتاً بالكتمان؟؟!!

41 التعليقات:

mohamed ibrahim

حلوة منك يا اسامة
تناسق الاحداث مع ابيات الشعر
و في ده كله مطلعلكش صوت
بد اسلوبك فيها حلو

تحياتي
محمد

علي محـمــــــد

السلام عليكم

اخي الحبيب اسامه .. ابدعت في ما كتبت ..
لكن لا أخفي خوفي عليك من مكان سكنك احذر من ذلك الوادي وابتعد عن السكن فيه :)

جميل اسلوبك اخي العزيز

في امان الله

إيمان

كان يا ما كان
واحد إسمها إيمان
كانت خايفه تدخل الديوان
لتلاقى الهايم والنايم والخيبان
قامت ولله الحمد لقت شباب فل وتمام

ما شاء الله أبدعت .. أبدعت
بجد يشرفنى إنى مريت من هنا
إسمحلى أبقى ضيفه دايمه عند جنابك

ستيتة

ايه يا سيدي ده
انا اتكسف اكتب حاجة بعد اللي انت كتبته

وبعدين يا بختك كل دول في حجرتك

انا لو منك اعتزل العالم واقعد معاهم
لحد ما اكتشف ان لي لزمة في الدنيا


انا اعشق الأبنودي .. الراجل ده فلته
بس ياخسارة كل فلتتات بلدك من ايدها منفلته

وانت مش ميت ابدا ابدا
ياريت يااسامة في زمن المصغرة يموت صوت ناس تانين


تحياتي واحتراماتي

غير معرف

ازيك يا اسامة

أخبارك اية

قلت اسلم عليك الاول

وبعدين أرجع أقرأ

غير معرف

الله عليك
أبدعت
أستغرب كيف تستطيع ان تترك كل هؤلاء ولو لثوانى معدودة خارج تفكيرك أو حتى مجرد تترك غرفتك وتخرج منها

تحياتى
غير معروف

تامر علي

توليفة رائعة من الشعراء فعلاً ... تعكس وعي تام وثقافة واسعة وحضور ذهن .... فعلاً أحيك على حسك الأدبي

مصــــري

محمد ابراهيم

ربنا يخليك ياباشمهندس
هو انا طلعلي صوت بس في الآخر والحمد لله

تحياتي
أسامة

مصــــري

علي محمد

اعذر تقصيري ياصديقي
وشكراً علي الإطراء
أنا أخشي الشعر نفسه فمابالك من ان يجلس عبقروهم نفسه في حجرتي.

نورت المدونة ياأخي

تحياتي
أسامة

مصــــري

ايمان

ولا أقول شهرزاد
ايه الجمل الحلوة دي
والشباب هيبقي فل طول مافي جيل كامل من المدونين وغيرهم من أمثالك.

الشرف ليا انا بالطبع
واتمني تشريفي دائماً بزيارتك.

تحياتي
أسامة

مصــــري

خالتي ستيتة

الناس دي ممكن تبقي في حجرة كل واحد فينا بس اللي يطلب ده هيلاقيه.

كل العباقرة في البلد بيتباعوا
افتكرت كلمة ل"فاروق جويدة"

وطن بخيل باعني

كلمة تقيلة بس للأسف صحيحة

نورتي ياخالة

تحياتي
أسامة

مصــــري

أخي عرفة

ازيك يادفعة
يارب تكون اجازة سعيدة
نورت والله
بس ياريت تطمنا عليك

تحياتي
أسامة

مصــــري

غير معروف
واللي تعمد انه يمضي بغير معروف

نورت المدونة
هو لو شئنا الدقة الناس دي في عقلي ولكن الحق يقال برضه ساعات بانساهم وافكر في حاجات تانية.

يعني انا كده كده غلطان
واتمني اني ما اخرجش من غرفتي"عقلي" اللي هما فيه.

تحياتي
أسامة

مصــــري

تامر علي

أهلا بك في زيارتك الأولي

طب أنا أجي ايه في واحد يحفظ شعر بعدد شعر رأسه.
أو واحد كل مهمته في الحياة انه يقرأ.

ثم علي فكرة دي اشهر الأبيات لهؤلاء الشعراء.

يعني ثقافتي علي قدي واتمني انها تزيد.
ومع ذلك شعرت بالاحراج لإطرائك

تحياتي
أسامة

غير معرف

بما انك لاحظت
فبالفعل تعمدت الامضاء غير معروف
لأن غير معرف ده كمية غير معينة زى ما انت عارف
وأنا والحمد لله كمية معينة ولكنها ف جراب غير معروفة فقط

ولكن دعنى اخيراااااااا
أن أبدى اعجابى الشديد بكتاباتك مرة اخرى
فى حفظ الله
تحياتى
غير معروف

فتــافيت (رحاب الخضري)

ايه ده جااااااامدة موت
وجميلة كلماتك كمان.. مطر دنقل ابنودي المتنبي.. جامد بجد

انت اسلوبك حلو اوي بجد
تحياااااااااتي

Empress appy

حلو انك جايب الابيات دي عجبتنى لانى عاده بحب اقري الاشعار عن طريق اختيار الاصدقاء

مصــــري

غير معروف

اللي سعيد جدا بمتابعته لكتاباتي المتواضعة.
بس انت عرفت منين اني عارف ان غير معروف كمية معينة؟

تحياتي
أسامة

مصــــري

فتافيت

أهلا بيكي في الزيارة الأولي

أعجبك كل هذا وقرأتيه فقط
تخيلي اذا لو كانوا معكي في الغرفة
مع اعتبار وجود محرم.

شكراً لإطرائك

تحياتي
أسامة

مصــــري

آبي هانم بتنجاني

وبعد طول انتظار عادت صاحبة الخرفان.
والله منورة.

بس كده ياستي والله أكتبلك شعر لحد ماتقولي خلاص أنا هاكتب
وقصايدك بقي تبقي تحت عنوان
ذكريات أبو وردة
أو
النحلة والدبور

والله هاتبقي جامدة

تحياتي
أسامة

سلوي

أسامة

فعلا مش لاقية كلام أقوله لأنه هايبان انه مجرد كلام ومجاملة وبس
أسكت أحسن
ولا أقولك مش هاعرف اسكت طبعا

رااااااااائع بجد وكمان بيتين الشعر, بس ياريت كانت قصيدة ولا انت بخيل؟؟!!
يارب دايما للأحسن وفى تقدم.

صحيح أعتزر عن الـتأخير

سلوي

غير معرف

اكيد لو اضفت عليهم فؤاد قاعود
ونزار في اشعاره السياسة هتكمل
ولكن يااخي لابد من التفاؤل
لعل الغد يحمل الخير لنا
تحياتي لك

مصــــري

سلوي
رفيقة الكفاح

ياستي ربنا يكرمك دايماً رافعة معناوياتي.
ان شاء الله أكتب القصيدة كلها
مع انها يعني
مش قصيدة
هي ربع قصيدة كام

تنوري في أي وقت

تحياتي
أسامة

مصــــري

مصطفي ريان

والله هي كانت ناقصة ناس كتير.
بس أنا وضعت الشعراء المفضلين عندي.
وان شاء الله متفائل
بس نقوم بقي
نتحرك
نعمل اي حاجة
بدل ما احنا متكتفين

تحياتي
أسامة

عدنان أحمد

السلام عليكم

ازيك يا اسامه

جامده اوي المقتطفات دي
و اسلوب سردك و تنظيمك لها اكثر من رائع

اتمنى نشوفك قريب
تحياتي

شبـــاك موارب

السلام عليكم
أسامة أشكرك لزيارتك لمدونتي البسيطة

عجبني قوي الحوار بينك و بين هؤلاء العظماء

فكرة جميلة و جديدة

اسمحللي اكون ضيقة دائمة عندك؟

مصــــري

الشاعر عدنان

اللي مقصر فيا وانا مقصر فيه.
اعذرني ياصاحبي
بس في شوية حاجات عائلية كده
استني مني نليفون قريب

دايماً مفرحني ياعدنان

تحياتي
أسامة

مصــــري

مش عارفة الدنيا وخداها علي فين

اسمك طويل اوي
ههههههههههه
كلامك أحرجني بجد

تشرفيني وتنوريني في أي وقت.

تحياتي
أسامة

Unknown

الله
والله ماينفع تعليق
على التدوينة دى
غير كلمة واحدة
الله

Unknown

وسبحان الله ياأسامة
لسه فى بالى الشاعر عدنان
اسير حبيبته حررالله اسرانا
وبتسآل اخباره ايه؟الاقيه
موجود وللمرة التانية عندك
الحمد لله كده انا اطمئننت عليه
وعليك وعلى عرفة الاسيوطى الشاعر المتيم.كل الشعراء (قدامى ومحدثين) مجتمعين عندك ياااااااااااامصرى
مين قدك ياعم :)

مصــــري

norahaty

سعيد جدا بمتابعتك للمدونة المتواضعة.
شفتي بقي كان عندي حق
في ان عبقروهم في حجرتي
وجاب معاه عدنان وعرفة كمان

تحياتي
أسامة

Unknown

مزاج رائع
وتداخل مبدع منك يا اسامة بجد سلمت اناملك
بوست جميل جداا
وفقك الله
اية اخبار النتيجة ؟

مصــــري

نهر الحب

أصل ساعة الروقان دي مابتتعوضش.

التيجة لسة ماطلعتش
بس ربنا يسهل ونخلص بقي
أصلي زهقت

تحياتي
أسامة

Che_wildwing

وعرفت أن الشمس لم تعبر بقريتنا .. ولا مر القمر ..
بدروبها من ألف جيل
ولا العيون تبسمت يوماً لمولود ولا دمعت لانسان يموت ..
فالناس من هول الحياة ..
موتى على قيد الحياة !

!!! عارفة ... مش عارف ليه

ايه يا أسامة الروقان ده

تصفيق حااااااااااااااااااااد

اسامة يا جاااااااااااااااامد

والله هايلة هايلة هايلة للصبح

بجد لو سمحت لك الظروف في اي وقت تختار حاجة تنشرها في أي جه ما

أكيد دي هتكون من أهم خياراتك


خالص تحياتي وتقدير للحظة التجلي اللي أبدعت لنا البوست النار ده :)

اخوك
وليد

مصــــري

أخي تشي

طالما كنت أحسد جو علي تعليقاتك عنده.
تعليقات كانت من هذا الطراز.
تضيف للتدوينة درر.
وبخاصة تلك التدوينة.

تحياتي
أسامة

مصــــري

أخي وليد

ألف ألف شكر علي شهادتك الجميلة دي.
لأن اللي بتوصف بيه التوينة أي تدوينة بيبقي شهادة كبيرة ليها.

تحياتي
أسامة

د. ياسر عمر عبد الفتاح

يااااااااااااااه
ايه الجمال ده
فكرتنى بكل قصيدة أخدت منها مقطع
بكل موقف قريت فيه القصيدة لأول مرة

أصلاً مجمع الشعراء ده ملهوش حل

لا حقيقى جامد جامد جامد

مصــــري

د.ياسر

أعتقد ان الاحساس ببيت الشعر في كل قصيدة واحد موحد لدي العرب.
لأن الهم واحد.

نورت المدونة

تحياتي
أسامة

سوبيا

انا فاكره اني علقت هنا قبل كده لكني فوجئت اني بتقلب في مدونتك
هو اللي بنعمله فالناس هايطلع علينا ولا ايييييييييييييييييييييييييييييه؟

بجد البوست ده رااااااااااااائع

انامش عارفه اسميه ايه
بس في كل الاحوال
جمييييييييييييييل

وكده هاتقطع علينا
بس انا موافقه
مادام هاستمتع بيه كده
في انتظاره

أختك الكبيرة
الثغيرة

مصــــري

سوبيا

أهلا أهلا أهلا
يا700 مرحبا
بيتهيألي الزيارة الأولي.

ياستي الله يخليكي
بس احنا نيجي ايه في القصص بتاعتك.
أنا أخر مرة طلعت في قصصك كنت علي مركب بتغرق!!

تحياتي
أسامة

Blogger template 'WateryWall' by Ourblogtemplates.com 2008