01‏/05‏/2008

الماسونية...القوة الخفية



يصر البعض علي وجود منظمة عالمية سرية تتحكم في العالم لمصالح خاصة.وبرغم كوني غير مقتنع بنظرية المؤامرة تماماً.إلا إني أجد جزء من عقلي يمنعني من الإنكار التام لتلك المنظمة المزعومة,وبعد البحث والتدقيق......حصلت علي التالي.

الماسونية....
تبدأ القصة عام (44 م) تقريباً علي يد الملك الروماني (هيرودس أكريبا)...إنه حلم النفوذ والسيطرة علي العالم بموارده كلها.
قام المذكور أعلاه بتأسيس جماعة سرية يهودية من الألف إلي الياء وقام بتسميتها بـ (القوة الخفية) وأتخذ نائبه اليهودي (حيران أبيود) نائب رئيس ومن (موآب لامي) كاتم سر أول.
تقتضي سرية الجماعة أن تنقل الاسرار شفهياً بلا تدوين مما يزيد من السرية.
وفي عهد التأسيس كانت تستهدف النصاري والتنكيل بهم....وكان لهم السلطة التي تسمح بذلك وأكثر.
ومنذ بضعة قرون سُميت الجماعة بـ (الماسونية) وتعني باللاتينية البناؤون الاحرار..!!,وصارت لهم نقابة بنفس الاسم الحركي لتغطية نشاطهم العدائي.

آدم وايزهاويت....وحلم السيطرة.
تولي آدم قيادة المنظمة عام (1770م) ...وهو مسيحي الماني اقتضت قوانين المنظمة ان يلحد للوصول الي قمة الريادة بها,ولقد قام بوضع خطة للسيطرة علي العالم في مشروع دام 6 سنوات من توليه القيادة.
قامت الجماعة بإستقطاب أشهر العلماء والساسة ورؤساء دول...صاروا كالاخطبوط العظيم...صاروا في كل مكان.
وتوجد ثلاث درجات للماسونية.
1-العميان الصغار: وهم من حديثي الإلتحاق بالمنظمة.
2-الماسونية الملكية: ويطلق عليها الدرجة 31 ومن أشهر من وصل إلي هذه الدرجة (تشرشل , بلفور , كارل ماركس)..ويشترط للوصول إلي تلك الدرجة التنكر التام للدين والوطن والانتماء الكلي لعقيدة المنظمة.
3-الماسونية الكونية: تلك الطبقات العليا في المنظمة وتكون من اليهود وأشهرهم (هرتزل).
................................
إن كل ماسوني في العالم-يحترم نفسه-يمتلك فرجاراً(برجل) وزاوية بزعم أن "المهندس الأعظم للكون" الذي يدعي (حيراما) قد أسس بهم الهيكل المقدس.
تم حظر الماسونية من مصر عام (1965م) بسسب تورطها مع اسرائيل في عمليات تجسس.
تتخذ الماسونية أسماء أخري في البلاد التي تم حظرها بها,وعادة تكون عبارة عن نوادي كـ (الروتاري , الليونز , الدوناري)
أصدرت دار الفتوي بالأزهر تحريم التعامل مع المنظمة أو الانضمام إليها.

16 التعليقات:

الدرعمي

حقيقي معلومات رائعة

منين اتلحاجات دي ؟

أنا من فترة كنت سمعت عن الماسونية بس في سياق مختلف
وهو إن الإمام محمد عبده طيّب الله ثراه

اتهموه بإنه ماسوني لأنهم شافوه خارج من المقر بتاعهم في مصر

فكنت عرفت إنه كان رايح يعرف فكرهم شكله إيه
وبعدها بدأ حربه عليهم لأنه وجدهم ملاحدة

بس الحب كانت شغالة من ناس تانية عليه لأن الغريب في الإمام واللي ممكن يكون ناس كتير مش واخدة بالها منه

إنّ الإمام محمد عبده قامت ضده الحروب من علماء المسلمين أكتر من حروبهم على اليهود تخيّل ؟

هبقى أكتب في الموضوع ده عشان ده عايز كلام كتير

سلام وتحياتي لك


آدم

مصــــري

عزيزي آدم
أنا كتبت معلومات موجودة في كل مكان,لكن ياتري الاسلوب كان سهل وليس مُعقد.
كلامك عن الحروب علي الامام محمد عبده صحيح,وعلي كل أعلام الاسلام,انصحك بقرأة سيرة الامام أحمد.
شكرا علي زيارتك للمدونة.
سؤال رفيع
كيف أعرف أنك كتبت شئ جديد بدون الدخول علي المدونة.
مع العلم اني اتشرف بدخولها.
أسامة

mohamed ibrahim

موضوع حلو يا اسامة
جامد جدا
بس علي فكرة في حاجة انت مش واخد بالك منها
فيلم national treasure بتاع نيكولاس كيدج
الجزء بتاع الكنز الكبير اوي ده
كان بيمدح في اخر الفيلم في منظمة الماسونية
بس المترجم مترجمش الماسونية كويس
بدل ما يكتبها ماسوننيين
كتبها ميسونيين
اكتب بقي عن المنظمة النورانية بالمرة
و سر الهرم المرسوم علي الواحد دولار
و سر البحر الي حواليه .

مصــــري

وعد العيون

كل واحد له فكره في الافلام الامريكية,شاهد مثلا فيلم "شفرة دافنشي".
ستجده يحكي عن منظمة ما,لو أنها موجودة حقاً فأعتقد أنها توازي الماسونية في القوة.

يبدو أن العالم ملئ بالمنظمات السرية.
وهذا مستحيل بالطبع ويحمل كماً كبيرا من عقدة الاضطهاد.

شكراً للمرور
تحياتي
أسامة

mohamed ibrahim

حبيب قلبي اسامة

المنظمة بتاعت شفرة دافنشي
اتقتل كل افرادها في الفيلم
او علي الاقل
رؤوس المنظمة
مفتكرش انه هيكون هناك منظمة قوية في العالم
و نطلع رئيسها بيتقتل في فيلم
خد عندك مثلا المافيا
هل تتصور فيلم سينمائي ( بخلاف رجل المستحيل ) انه يطلع فيها زعيم عائلة مافيا بينقتل ؟

طبعا لأ

اما الماسونية
طلعت في الفيلم ده
و م قصدي بالمنظمة النورانية انها طلعت في افلام
انا سمعت عنها في كتب و انها تقريبا تنتمي للماسونية او بمعني اصح
التنظيم الدولي الي بينظم عبدة الشيطان

مكانش قصدي بيها انها طلعت في فيلم يعني

تحياتي
محمد

مصــــري

وعد العيون

أنا لم أكتب هذا الكلام عن تلك المنظمة للبحث عنهم,بل للمعرفة والمعرفة فقط.

عندنا بالداخل والداخل هذه تشمل البيت والدولة والوطن والشرق الاوسط عامة ما يكفينا من المشاكل.

ملحوظة: رجل المستحيل ليست فيلم,وكفاك إضطهاد له, لو كنت تكره بهذه الكمية فلماذا تقرأه.وزعماء المافيا هم بشر في النهاية ومعرضين للخطأ وبالتالي القتل.

تحياتي
أسامة

mohamed ibrahim

يا سيدي افهمني بقي
انا اولا انا عارف انه للمعرفة و للمعرفةفقط
و كان نفسي تكتب عن حاجات تانية
انا هبقي اكتب عنها يا سيدي

و بالنسبة لرجل المستحيل انا اتكلمت عنها لانها قصة قابلة للتحويل الي فيلم
ثم انه
هي الرواية الوحيدة الي شفتها تم فيها تحطيم كيان المافيا ( في الخيال هه ) .

و انا مش بكره رجل المستحيل و لا اقرأه
انا بس معترض علي ان المؤلف ياكل بعقل القارئ حلاوة
و يفتكره ساذج لدرجة انه يصدق ان حاجة زي الي فيها رجل المستحيل ممكن تحصل
كفاية بقي استهزاء بعقول البني ادمين
احنا هنلاقيها منه و لا من الافلام الهندي و الاسيوي .

و زعماء المافيا
انا كان قصدي انه صعب جدا في فيلم تلاقي زعيم مافيا بيتقتل
و خصوصا لو كان زعيم معروف
لانه من بعدها مممكن تلاقي المخرج اتقتل
او ممكن القاتل في الفيلم
و لو مش مصدق
قولي و هديلك مثال .

مصــــري

وعد العيون.

د.نبيل فاروق لا يأكل بعقل أي شخص حلاوة.

وإلا كان مؤلف الفيلم الشهير "ماتريكس"هو مجرد نصاب.

أو أن "رولينغ" ورائعتها "هاري بوتر"
هي مجرد ساحرة نصابة.

ولماذا دائماً نقبل الغرب بأبطاله -حتي البشر منهم- مثل جيمس بوند وأمثاله, ولا نقبل بوجود شخصية عربية خارقة.

فلتقرأ التاريخ العربي إذن يافتي,فلتقرأ عن "القعقاع بي عمرو" أو غيره من الابطال الذي أفخر بأن كلمة عربي أو مسلم تجمعني وأياه.

أسامة

mohamed ibrahim

عزيزي اسامة
ماتريكس نصب في نصب كفاية الفكر الالحادي
هاري بوتر و انا بتفرج عليه
انا عارف انه كله نصب في نصب
بس نصب تقبل انك تتفرج عليه
عقلك يقبله
و في نصب مكشوف اوي .... اوي
لا يمكن انك تقبل ان عقلك يقرأه

بقولك اله
ادخل علي جوجل
اعمل سيرش عن رجل المستحيل
شوف كم الناس الي بتتريق عليه بس كام
و انت تعرف ان مش انا لوحدي الي مش بنكرهه
لأ
احنا عاوزين اسلوب واقعي
بعيدا عن الخزعبلات الي لا يقبلها عقل .

محمد

مصــــري

وعد العيون

هناك تناقض في كلامك.
قلت سابقاً انك لا تكره رجل المستحيل,والان تطلب مني رؤية عدد الذين يكرهونه وأضفت نفسك اليهم.

عموماً مناقشة جميلة تؤدي لفكرة مدونة.
لك الفضل في هذا.

أسامة

mohamed ibrahim

يا اسامة
غير النظارة لو سمحت كالعادة
بص كويس
و طلع العبارة دي من كلامي

و انت تعرف ان مش انا لوحدي الي مش بنكرهه

مش بنكرهه هي الي اتقالت
و بعدين هو رجل المستحيل عملي ايه عشان اكرهه ؟

يعمنا بلاش لف و دوران و هروب من الصراحة
تناقض ايه يعم
اقرأ الكلام كويس حرف حرف
و لو لقيت تناقض
صلاة الجمعة الجاية تاخد 5 جنيه .
ايه رأيك بقي ؟

تحياتي
محمد

مصــــري

وعد العيون

مرة قلت:
"ادخل علي جوجل
اعمل سيرش عن رجل المستحيل
شوف كم الناس الي بتتريق عليه بس كام
و انت تعرف ان مش انا لوحدي الي مش بنكرهه"

مع ان اللي قبلها قلت:
"و انا مش بكره رجل المستحيل و لا اقرأه"

يبقي تناقض ولا.

احكم أنت يا سيدي, ومن غير خمسات ولا يحزنون.

أسامة

mohamed ibrahim

و الخمسة بخمسة و نص
ايه يعم اسامة
انا بقولك شوف كم الناس الي بتتريق عليه كام
عشان تعرف انه مش انا لوحدي الي مش بنكرهه
لا
احنا عاوزين اسلوب واقعي
اي واحد من اي حتة يقرأ الكلام ده
يفهم انه انا مش بكرهه
انا عاوز منه اسلوب واقعي
افهم بقي

مصــــري

وعد العيون

عموماً يا سيدي تكرهه أو تحبه مش هتفرق كتير.

تحياتي
أسامة

mohamed ibrahim

اول محسيت انك هتتغلب في الكلام
رجعت للخلف علي طول
ماشي يعم

تحياتي
محمد

غير معرف

….وهلت سنوات التحولات لترحل اسرتي في يئر حرمان بلا قرار … .الحلقة الرابعة من سيرة ذاتية حدثت بالفعل .. .انتظر تشريفكم للاطلاع وابداء الرأي .رأيك يهمني كثيرا .. دامت أوقاتك مفعمة بالخير والبهاء .تحياتي

Blogger template 'WateryWall' by Ourblogtemplates.com 2008