24‏/08‏/2008

انضربنا يا أما!!

نتميزكمصريين دوناً عن بقية العرب بالدم الحار جدا وأعني بذلك أن العرب أقل منا كمصريين في ذلك،ولذلك دائماً تجد المصريين في الخارج يتوجهون إلي السفارات والقنصليات لحل نزاعات ما.
وكعادة السفارات والقنصليات لا تجعل للمصريين هيبة ولا كرامة في أي بلد كانت،واتفق الناس علي أن
"اللي يخرج من داره يتقل مقداره".

ولكننا في دارنا وقد صار مقدارنا هو لاشئ،لقد ضُـربنا في بلادنا من الأجانب وتعلمت الشرطة من السفارات ونصرت الأجنبي علينا كأهل بلد وأصحاب دار.

ولكن ما جنسية هؤلاء الأجانب؟...أعتقد أن مرضي القلب والسكر قد حانت نهايتهم،لأنه وبكل بساطة هؤلاء الأجانب اسرائيلين!!ن،كنت معترضاً دائما علي تقصير حكومتنا المصون في حق أولاد مصر الذين قـُتلوا عن طريق "الخطأ" علي الحدود،فما بالك فيما حدث من كسور وألم لشباب مصري يكافح ليجد رغيف خبز وشربة ماء.

مشاجرة بين اسرائيلين ومصريين في شرم الشيخ،أياً كان رأيك فيما حدث ومن الذي علي حق والعكس،سيكون تفكير الأنسان الطبيعي هو أن هؤلاء الأسرائيلين سيكون عقابهم عسير جداً،ولكن ماحدث هو العكس تماماً.

كلمة قالها الرائع "فاروق جويدة".
"وطن بخيل باعني في غفلةٍ..حين اشترته عصابة الإفسادِ"
أعتقد أنها تلخص كل شئ.

وللحديث بقية...إن شاء الله

19 التعليقات:

mostafa rayan

عندك حق
كلمة فاروق جويدة لخصت الموضع كله
- انا فرحان اني اتعرفت عليك في الساقية وان شاء الله نتقابل ونقعد مع بعض وقت اطول لأني بصراحة مالحقتش اشبع منك
اخوك : مصطفي

غير معرف

اسامة

انا اللى اتحرق دمى والضغط طلع ونزل

وبقت مصيبة

فعلا والله صدق جويدة

اشترته عصابه الافساد فعلا

سلوي

السلام عليكم

حمد الله عالسلامه يا أسامة
يارب يكون اللى أخرك خير ان شاء الله.

بالنسبه للموضوع, فلم تكن هذه هى اول مرة بل وحدث ابشع من ذلك وللأسف أشعر انها لن تكن الأخيرة"ليس تشاؤم" انما طول ما هناك هذا الصمت المميت سيستمروا بما يفعلوا فليس هناك من يقف فى طريقهم.
يوجد مثل ينطبق على هذه الحاله لكن لا داعى لذكره.

نعم صدق فاروق جويدة.


تحياتى لك
سلوى

طارق

والله الواحد مش عارف يقول ايه،يعنى بنضرب بره من طوب الارض وساكتين،وحتى فى بلدناواحد مريش من اياهم يدهس اى حد ويهرب ومش بنتكلم،انما وصلت للحد ده،انا لو معايا مدفع رشاش ...مش هاقتل الاسرائيليين ،انا هاخلص على اللى حطنا فى الوضع اللى احنا فيه دلوقتى.... ربنا ياخده.

طارق

Empress appy

يا راجل ده ضيف فى وطنك يبقى لازم تكرمه وتضرب له
هههههههه والله انا مش عارفه الخبر ابقى قولى فين
بس عموما ده العادى

دكتور حر

كلامك ذو شجون يا اسامه

ربنا عالظلمه


............


سعدت بنعرفتك ورؤيتك

Unknown

انت مش واخد بالك ماهو دا من واجب واصول الضيافة انك تنضرب وتتهان وياسلام كمان لو اللى ضربك وهانك ومرمطة دا عدوك اللدود تبقى حاجة اية تفرح القلب بجد
كمان انا مش عارفة لية عاملها مشكلة
انت مصرى وبس
يعنى مش تعيش دور الامريكى اللى ممكن الدنيا كلها تتقلب عشان خاطرة ولا بريطانى انت حايلله مصرى لا اكثر ولا اقل
يعنى بلا كرامة لا فى مصر ولا خارجهاا
اه
اقول اية حسبى الله ونعم الوكيل

Unknown

انت مش واخد بالك ماهو دا من واجب واصول الضيافة انك تنضرب وتتهان وياسلام كمان لو اللى ضربك وهانك ومرمطة دا عدوك اللدود تبقى حاجة اية تفرح القلب بجد
كمان انا مش عارفة لية عاملها مشكلة
انت مصرى وبس
يعنى مش تعيش دور الامريكى اللى ممكن الدنيا كلها تتقلب عشان خاطرة ولا بريطانى انت حايلله مصرى لا اكثر ولا اقل
يعنى بلا كرامة لا فى مصر ولا خارجهاا
اه
اقول اية حسبى الله ونعم الوكيل

مصــــري

أخي مصطفي

قصيدة فاروق جويدة الأخيرة تصف الحال وبكل دقة.
أرجو أن تقرأها وبتمعن.
اسمها "هذه بلاد لم تعد كبلادي"

أنا اللي اتشرفت جدا بلقاءك.
وعجبتني طريقة اللقاء.

تحياتي
أسامة

مصــــري

المحارب المتيم عندنا.

بدي أضرب واحد وعشرين "طلجة".

ضغط الدم بقي شئ عااااااااادي.
هو انت لسة ما اتعودتش.

تحياتي لكل الأسايطة.
أسامة

مصــــري

عزيزتي سلوي

الحقيقة أنا كنت مسافر خارج القاهرة.
وشكراً جدا علي السؤال.

ما حدث هو مهزلة بكل المقاييس.
تخيل أن تجلسي في بيتك ويدخل شخص ليضربك ويهينك وأهلك لا يفعلوا له شئ.

الحل الوحيد هو العصيان.
وربنا يستر بقي.

تحياتي
أسامة

مصــــري

الأخ الأكبر.

رفيق دربي وصديقي إلي سجن الواحات.
أهلاً بك.

الحمد لله أنك لا تملك رشاش.
أعتقد من تقصد لا يحكم زمام الأمور.

وأن كنت تؤمن بالحل الرشاشي هذا.
فأنت ستحتاج الي أكثر من ترسانة ياصاحبي.

تحياتي
أسامة

مصــــري

آبي هانم بتنجاني

أيوه ضيف عندي.
مش يلم نفسه بقي ويمشي علي جنب بعد التاريخ المطين اللي بينا.
لأ ده ركبنا وجعلنا كالأنعام بل أضل.

الخبر في المصري اليوم.
بنفس تاريخ يوم التدوينة تقريباً.

تحياتي إلي صاحبة الخرفان.
أسامة

مصــــري

دكتور حر

أهلا بيك يادكتور
توقعت أول ما تخش ترسم علي وشك الغضب وتقولي انت مدون؟؟

عملتها معايا في الحفلة أكتر من أربع مرات.
المدونة شرفت والله يادكتور.
وأتمني أنها تحصل علي رضا سيادتك.

تشرفت بمعرفة سعادتك
أسامة

مصــــري

نهر الحب.

اااااااااااااااااااه
لهجة اليأس اياه دي

نفسي امشي في الشارع وانا باقول اني مصري وبصوت عالي.
زمان كان ممكن....دلوقتي لع لع لع.

الحمد لله اتشهرت وسط المدونين باسم
"أسامة مصري"

بس نفسي الناس كلها تبقي كده.
مصر بريئة من ده كله.
الحكومة هي السبب.

ربنا علي الظالم والمفتري.

نورتي المدونة.
أسامة

الدرعمي

السلام عليكم

وطن بخيل باعني في غفلةٍ..

حين اشترته عصابة الإفسادِ

صح


آدم

كل سنة وانت طيب

مصــــري

آدم

وطن بخيل باعني في غفلةٍ

حين اشترته عصابة الإفسادِ

صحين وتلاتة عشان الحبايب

تحياتي
أسامة

عدنان أحمد

السلام عليكم

الثائر " أسامة "
لم أعد أندهش لسماع مثل تلك الأخبار المخزيه

من الآخر
إمتى كان الإنسان في مصر له ثمن أو قيمه ؟؟

لا تجيب ، فالإجابه معروفه بالطبع

ربنا يصبرنا على ما ابتلانا به

مصــــري

الشاعر " عدنــان"

عندما رأي الناس مسلسل الملك فاروق.
تمنوا أن تعود الملكية لو كانت بهذا الشكل.

بيع من زمن هذا الأنسان.

نورت المدونة.

لماذا لم تأتي للحفل أيها الشاعر.
أفتقدناك.

تحياتي
أسامة

Blogger template 'WateryWall' by Ourblogtemplates.com 2008